הכיתה המונסטרית הראשונה שלי
כתבות הבלוג | המכללה לחינוך מונטסורי

שיטת מונטסורי בגן - המסגרת הראשונה שלי: לגילאי לידה עד שנתיים

אצל כל הורה מגיע הרגע המרגש שבו ילדו נכנס לראשונה למסגרת חינוכית, אצל חלקנו זה מגיע מספר חודשים לאחר הלידה ואצל חלקנו הכניסה למסגרת חינוכית היא לאחר גיל שנה. כיום מרבית הפעוטונים מתמקדים בטיפול בפעוטות בזמן שההורים נמצאים בעיסוקיהם השונים. אך מה אם נגיד לכם שיש מקום שבו פרט לדאגה לצרכים הבסיסיים, ניתן לסגל לפעוט יכולות עצמאיות כמו אכילה או החלפת בגדים לגמרי לבדו? 

השיטה המונטסורית, מעודדת עצמאות על ידי הקניית ביטחון לילד כבר מהרגע שבו יוצא לאוויר העולם. זאת מתוך אמונה שטיפוח הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות אצל הקטנטנים יוצרת תשתית התפתחותית יציבה לעתיד. פיתוח הכישורים הללו יכול להיות באמצעות מספר גורמים דוגמת שימוש בעזרי למידה או מתן יכולת בחירה לפעוט לבחור מה ירצה לשחק או ללמוד. במאמר תקבלו הצצה לסביבה המונטסורית הראשונה של הילד.

מה זה גן מונטסורי לגיל הרך ?

כבר לפני מאה שנים זיהתה מריה מונטסורי את הפוטנציאל המולד של הילד והאמינה שיש לטפחו כבר בשלב שבו הוא לומד ללכת. בשנים הראשונות לחייו המוח של הפעוט סופג כמויות עצומות של מידע באמצעות התנסות וקליטת העולם אליו הוא יוצא. השנים הללו  כך האמינה מונטיסורי הן המשמעותיות ביותר שכן בהן נבנית התשתית הבסיסית לקליטת מידע וכישורי חיים באופן שישפיע לאורך כל חייו.

ממבט מבחוץ הגן מונטסורי עלול להראות כמו כל פעוטון רגיל – צוות חייכן ומשחקים. אבל כשנכנסים פנימה מגלים את עולמם של הילדים, עולם שבו הם עושים את פעולותיהם כמעט באופן עצמאי לגמרי. כשמסתכלים פנימה רואים כי גן בשיטת מונטסורי מסודר באופן שמייצר סקרנות ומעודד מחקר ולמידה. בתוך כך מעודד הצוות את הילד לבצע פעולות יומיומיות באופן עצמאי כאשר עולמו הפנימי נמצא במרכז ולא רכישת הידע והמיומנויות ההתחלתיות באופן המסורתי שכולנו מכירים.

 

חלק מאבני הדרך בבניית הביטחון ותחושת המסוגלות אצל הקטנטנים כמו שסיפרנו הן פעולות יומיומיות המתבצעות באופן עצמאי. כך לדוגמה האכלה עצמית בחודשי החיים הראשונים וחופש לבחור בגדים ולהתלבש לבד בגיל 18 חודשים הם רק דוגמה לפיתוח המיומנויות הטבעיות של הילד. על מנת שהאינטראקציה הזו תתפתח מתקיים משולש למידה ששמו "המשולש המונטסורי " ומרכיביו הם הילד, הסביבה אליה נחשף והמחנך שמלווה אותו בדרך.

 

בין למידה למיומנויות עצמיות – זה מה שהפעוט עושה ברגע שהוא מגיע לגן

שיטת מונטסורי בגן – הלימוד בגנים המיועדים לגילאים שבין חודשי החיים הראשונים ועד לגיל שנתיים, נחלקת לשני מישורים. הראשון הוא חשיפה לתחומי הלמידה הראשוניים ביניהם שפה, צלילים ומוטוריקה והמישור השני והחשוב לא פחות הוא הטיפוח מיומנויות עצמיות וסביבתיות. כך לדוגמה פיתוח שפה וצלילים נעשה על ידי אנשי חינוך בעלי הכשרה מיוחדת בשיטת החינוך מונטסורי. בתוך כך, הצוות המקצועי מקפיד  לדבר עם הפעוטות במינוח שפתי תקין ולא בשפת תינוקות זאת בכדי להגדיל את אוצר המילים שהילד נחשף אליו. דבר נוסף הוא פעולות שמטרתן הבעה  ותיאור נכונים של פעולות ותחושות שחווה הילד. ניתן לראות זאת בקיום דיונים משותפים, קליטה שפתית באמצעות מוסיקה ופעילויות הכוללות תיאורי צורות ואובייקטים אליהם נחשף הפעוט. יחד עם הכישורים הללו, ישנן גם פעילויות נלוות שמטרתן הוא תיעול ההתפתחות השפתית לאינטראקציות חברתיות, ניהול משחקים ואף שימוש בשפה לפיתוח נימוסים בין הילדים בגן.

כמו שסיפרנו קודם, אחד הדברים המייחדים את שיטת הלימוד הזו יותר מכל הוא טיפוח היכולת של הילד לעשות פעולות יומיומיות לבד. נכון שאת הפעולות הללו ילמדו הילדים בשלבי החיים המאוחרים יותר, אך טיפול עצמי או סביבתי בשנתיים הראשונות לחיים מטפח את תפיסתו של הפעוט כאינדיבידואל שיכול לעשות פעולות כמו עשיית צרכים, אכילה ואף להתלבש לגמרי לבדו. העצמאות עליה אנחנו מדברים באה לידי ביטוי גם בפעילויות מוטוריות כמו טיפוס מדרגות, שימוש בכלי אוכל והליכה. בנוסף, פעולותיו העצמיות של הילד מנותבות גם לטיפול בסביבתו החיצונית מה שמתבטא בפעולות כמו השקיית צמחים וניקיון. כמובן שאין זה אומר שתינוק בן חצי שנה או שנה אוטומטית יכול להיעמד על הרגליים ולבשל לעצמו ארוחה, הלמידה מותאמת ליכולתו האישית של כל ילד וילד.

כיצד נראית הסביבה המונטסורית בגן

על מנת לפתח את היכולות עליהן סיפרנו קצת מקודם, חשוב שהסביבה אליה מגיע הפעוט תהיה סבלנית ומכילה. הסביבה בגן בשיטת מונטסורי היא כזו שמיסודה משרה על הילד ביטחון ואהבה מצד המטפלים ולכן התינוק מרגיש בטוח לזחול ולחקור את הסביבה מבלי לחשוש מתגובות שליליות כאשר הוא מפיל דבר מה או מועד.

מעבר להכשרתו של הצוות, ניתן גם דגש מיוחד לעיצוב הגן כחלל מאורגן ופנימי מצד אחד ופתוח ורחב מצידו השני זאת על מנת לא להגביל את מרחב התנועה של הפעוטות. הצבעים בגן יהיו רכים על מנת לא לעורר גירוי גבוה מדי על הפעוטות. גם לציוד בו עושים שימוש הצוות החינוכי והפעוטות הוכנסה חשיבה רבה ויהיו עשויים לרוב מחומרים טבעיים ונעימים למגע. לא רק הציוד אלא גם החלל עצמו מותאם לשלבי ההתפתחות השונים וכולל שטיחים ומזרונים רכים ופינות משחק נגישות בגובה הילד. זאת כדי להעצים את תחושת המסוגלות של הפעוט ולא סביבה הכוללת עצמים גדולים איתם מתקשה הילד להתמודד.

גם במהלך הפעילויות המשותפות ייעשה לא פעם שימוש בצבעים ומוזיקה מרגיעים. כאשר גם כאן, הדגש הוא על יצירת סביבה מכילה ובטוחה לפעוט מה שמטפח אצלו את תחושת הביטחון. מתוך ההבנה כי פעוטות רבים נהנים לבחון את תנועותיהם במרחב ולהתרגש מפעולות מוטוריות חדשות שלומדים לבצע, ישנן מראות רבות המשקפות את תנועתו של הפעוט במרחב – מה שיוצר רגעי פליאה וסקרנות שרואים רק אצל ילדים. 

 

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

עדנה שגיא, רכזת הקורסים 054-3937335

מיכל גבאי

מיכל גבאי

מקימת ה’מכללה לחינוך מונטסורי’ ומנהלת ובעלת גן הילדים המונטסורי “שבילי ילדות” בהרצליה, לגילאי 2-6.
מלווה פדגוגית גנים ובתי ספר מונטסוריים. בעלת תואר ראשון במדעי החיים – מאוניברסיטת ת”א. ממובילות ביה”ס “דרך הילד”, הפועל בשיטת מונטסורי בכפר הירוק. מרצה ומלמדת הורים לשילוב מונטסורי בסביבת הבית.
אימא ליהונתן, זוהר ונוגה.

המכללה לחינוך מונטסורי – במספרים

המכללה לחינוך מונטסורי
0
בוגרי קורסים מונטסוריים
0
קורסים מונטסורים
0
גנים מונטסוריים

שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn