איך לעזור לילדים בלמידה מרחוק - להיות הורה נחוץ ולא לחוץ
כתבות הבלוג | המכללה לחינוך מונטסורי

איך לעזור לילדים בלמידה מרחוק

המציאות החדשה שנכפתה עלינו, מאתגרת בעיקר את ילדינו. אם לימודים בזום הם לא פשוטים עבור המבוגרים – אז מה יהיה על הילדים? ובכן, אנו נדרשים לייצר פתרונות לסביבת למידה מקוונת על מנת לסייע ככל הניתן לילדינו ללמוד באופן המיטבי ביותר, על אף הקשיים. הדבר הטרגי ביותר, אם לומר, הוא שהמציאות הזאת נכפתה גם על ילדים צעירים, אלה העולים לכיתה א' ו-ב', אשר לא הורגלו למציאות הקודמת – בשונה מילדים בוגרים שנמצאים בכיתות גבוהות יותר בבית הספר היסודי. התוצאה היא שהם עלולים לחשוב שכך מתנהלת שגרת הלימודים, ולפתח תחושות שליליות. הורים אשר אינם יודעים להתמודד עם המצב – עלולים לפגוע בקצב הלמידה של הילדים שלהם, וגרוע מכך – ליצור אצלם אנטי גדול ללימודים בהמשך. אז איך עושים את זה נכון? דבר ראשון – מורידים ציפיות, כדי למנוע תסכול. דבר שני – תופתעו, או שלא – גם לכאן נכנס החינוך המונטסורי.

כיצד השיטה המונטסורית יכולה לסייע להורים להתמודד עם המצב החדש 

שילדינו צעירים, החשיבה המופשטת שלהם עדיין לא מפותחת דיה. הם בשלב התפתחותי בו הצורך העיקרי שלהם הוא בעיקר פיזי, ומתבטא דרך עולם החושים – הם רוצים לגעת, להריח, לשמוע וגם לטעום – ועל זה יעידו הורים רבים שהילד שלהם נוגע בשקעי חשמל, מריח דברים אסורים ומכניס לפה כמעט כל דבר שזז. למידה בזום היא בדיוק ההיפך ממה שהילדים זקוקים לו – החושים כבויים, והתוצאה היא איבוד עניין מהיר. אם מבוגרים יכולים לשבת מרוכזים מול הרצאה פרק זמן של שעה וחצי – אצל ילדים זה הרבה פחות. ילדים קטנים יצליחו לשבת מרוכזים מול המסך עד לפרק זמן של 15 דקות, וילדים בוגרים יותר, בגילאי 6-8 – יאבדו את הסבלנות שלהם אחרי 30-40 דקות לכל היותר. מכאן, האמנות של צוות המורים היא להפעיל את הילדים ככל הניתן באמצעות החושים שלהם – הנעה, תזוזה, משימות של יצירה והכל כמה שיותר מוחשי. ומהו החלק שלנו, ההורים?

פיתוח המוטיבציה של הילדים 

ככל שאנחנו מעורבים יותר בחומר הנלמד, כך נוכל להדביק ו"להדליק" גם את ילדינו. למשל, אם הילד קיבל משימה לקרוא וללמוד אודות יבשת אוסטרליה, היא בוודאי תגרום לו לשעמום ולתחושת תסכול. אנחנו ההורים – יכולים לגרום לו להתלהב מהיבשת בקלות – למצוא חיות מיוחדות אשר חיות שם, לדבר על הטבע
והים ועוד.

 סידור הסביבה שלהם

בגלל בעיית הריכוז, שהיא מאוד מאפיינת ילדים צעירים, חשוב לתמוך אותם בסביבה נטולת גירויים ככל הניתן. אם ניתן להושיב אותם ללמוד בחדרם – מה טוב. אחרת, חשוב לסדר להם פינה ללא טלוויזיה או מוזיקה ברקע, ולוודא שהשולחן שלהם מסודר, נקי, ללא אביזרים שיוכלו לשחק בהם וכמובן שהחומר נגיש
להם. כמו כן, כדאי שלא לעבור לידם בזמן השיעור, ולהימנע ממטלות בית שעלולות להפריע להם להתרכז, כמו רעש עם כלים במטבח או שטיפת הבית, כשאתם עוברים מול עיניהם הלוך חזור.

 הכנה מוקדמת

ההכנה המוקדמת היא חלק מהטקסיות, עליה נרחיב בהמשך. חשוב לוודא שהילד מתחיל את יומו לאחר שהיה בשירותים ואכל משהו קל. רעב במהלך השיעור יטריד את מנוחתו. הוא לא בהכרח יגיד לכם זאת, אך הריכוז שלו ילך לאיבוד. כדאי להניח בקרבת מקום בקבוק מים או שתייה כלשהי האהובה עליו.

טיפים מעשיים על פי שיטת מונטסורי להורים שרוצים להוביל את הסיטואציה

ילדים אוהבים טקסים. זה נותן להם תחושה של שליטה. ילד לפני השינה כבר מכיר את התהליך – ארוחת ערב, מקלחת, שעת סיפור או שיר וכיבוי אורות. כשהטקס הוא קבוע, הילדים יודעים למה לצפות ומה הדבר הבא. זה מקטין אצלם את תחושת חוסר הוודאות ומעניק להם את השליטה שהם כל כך אוהבים, ושכל כך חשובה להתפתחות שלהם. כפי שהטקסיות חשובה בערב, היא חשובה גם בבוקר, וכדאי שהיא תהיה זהה ככל הניתן לטקסיות שהתרחשה עוד לפני ימי הזום והלמידה מרחוק – כשהילד התארגן לבית הספר. כיצד ניתן לעשות זאת? להתעורר בשעה קבועה, לגשת לשירותים, לצחצח שיניים ולהתלבש. לשתות תה או שוקו, כמיטב ההרגל. במידה ומעוניינים – אפשר לאכול כריך קל.

מעורבות, ארגון וסדר, טקסיות 

תקופת הלמידה דרך הזום מכניסה הורים רבים ללחץ. הם לא יודעים כיצד להעניק את הכלים לילדים שלהם, ובעקבות זאת הם חשים שהם עצמם פוגעים בהם ובעתידם. תחושת התסכול שנגרמת היא קשה מנשוא – שכן מי כמו ההורה רוצה עתיד טוב לילד שלו. כאמור, חשוב להנמיך ציפיות, ולהבין שלא משנה מה נעשה – הלמידה מרחוק היא לא אופטימלית לילדים בגיל הזה, ופשוט מנוגדת לטבע. אך באמצעות מעורבות שלנו בחומר הנלמד, דאגה לסביבת למידה ללא גירויים, טקסיות והכנה מוקדמת – נוכל למזער את הנזקים ולאפשר לילדים שלנו לעבור את התקופה בהצלחה ככל הניתן, ובין היתר – לחזור לספסל הלימודים כשהם נלהבים ושמחים לפגוש את החברים ואת המורה. 

 

 

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

עדנה שגיא, רכזת הקורסים 054-3937335

מיכל גבאי

מיכל גבאי

מקימת ה'מכללה לחינוך מונטסורי’ ומנהלת ובעלת גן הילדים המונטסורי “שבילי ילדות” בהרצליה, לגילאי 2-6.
מלווה פדגוגית גנים ובתי ספר מונטסוריים. בעלת תואר ראשון במדעי החיים – מאוניברסיטת ת”א. ממובילות ביה”ס “דרך הילד”, הפועל בשיטת מונטסורי בכפר הירוק. מרצה ומלמדת הורים לשילוב מונטסורי בסביבת הבית.
אימא ליהונתן, זוהר ונוגה.

המכללה לחינוך מונטסורי – במספרים

המכללה לחינוך מונטסורי
0
בוגרי קורסים מונטסוריים
0
קורסים מונטסורים
0
גנים מונטסוריים

שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn

הולכים על זה? קדימה >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

רוצים לדבר איתנו טלפונית?

דילוג לתוכן