להסתדר עם הילד? או להעצים אותו??
כתבות הבלוג | האקדמיה לחינוך מונטסורי

להסתדר עם הילד? או להעצים אותו??

תגידו, איך אתם רוצים לראות את מערכת היחסים שלכם עם הילד?  חשבתם על זה פעם?

רובינו עסוקים כל כך בשגרת היום יום, במקלחות בהשכבות, ב”כן” ו”לא” על ממתקים ומסכים, שאנחנו שוכחים את הדבר לשמו התכנסנו כאשר חתמנו על החוזה הזה שנקראה להיות הורים – איזו מערכת יחסים אנחנו מצפים לבנות עם הילד שלנו?

נכון, כולנו אוהבים את הילדים שלנו, אבל בגלל שמעולם לא לימדו אותנו כיצד להיות הורים ומכיון שמעולם לא חשבנו שאנחנו צריכים להקדיש מקדשה לנושא הכי חשוב בחיינו – הילדים שלנו –   אנחנו לרוב מחקים את מה שנראה לנו נכון, או שאנחנו עושים בדיוק ההפך מאיך שגדלנו (אני לא אהיה כמו אמא שלי!)

מוכר, נכון?

מערך הציפיות הלא כתוב שלנו עם הילד

כולנו מסכימים שלהיות הורה, זה קודם כל לאהוב את ילדנו ,להגן עליו ,לדאוג לכל צרכיו. אבל רגע, האם אנחנו באמת מכירים אותו? יודעים מי הוא? מה הוא? ואיזה מערכת יחסים אנחנו מצפים לנהל איתו?

כשהכרנו את בני הזוג שלנו, כולנו חתמנו על הסכם לא פורמלי של מערכת ציפיות – מה אני מביאה לקשר ומה אתה. האם אי פעם עצרנו לחשוב מהי מערכת הציפיות הלא מדוברת שיש לנו בראש מול ילדינו?

אם תחשבו על זה רגע, תגלו שיש לכולנו מערכת ציפיות ע-נ-ק-י-ת מול ילדינו: אנחנו מצפים מהם לשתף פעולה, להיות מנומסים, להיות טובים, שיעוררו בנו גאווה, שידעו איך להעסיק את עצמם בכל רגע נתון, שידעו לדחות סיפווקים ובעצם אנחנו מצפים מהם שיהיו בוגרים, מבינים ואחראיים כבר עכשיו ומעכשיו.

מערך ציפיות קצת גדול לילדים לא ?

במיוחד כשהם כל כך צריכים את ההכוונה, החיזוקים וההעצמה מאיתנו.

אנחנו ההורים מהווים את עיקר מודל החינוך שלהם בגילאים המוקדמים. (הידעתם? מחקרים מראים שבגילאי הילדות 0-6 עיקר הלמידה של הילד – כ 70% ממנה מתרחשת בבית)  בגילאי הילדות המוקדמים 0-6, המוח שלהם בשלב ה”סופג” (מוח סופג), לומד, סקרן, חוקר וכל כך צריך את התיווך ואת ההכוונה שלנו.

אז אנחנו לומדים איך להסתדר עם הילד…

אנחנו לומדים כיצד לגייס אותו לשיתוף פעולה, אנחנו לומדים טריקים של איך להפסיק פעילות ולייצר התנעה לפעילות אחרת (כמו למשל ללכת עכשיו למקלחת או לדעת לסיים משחק, ממש עכשיו). אנחנו לומדים איך להרגיע אותו כשהוא מתוסכל, מה להגיד ואיך לפעול.

אנחנו יודעים איך להתנהג כשהוא לא ישן טוב בלילה עם שלל טיפים לשינה טובה ולחידוד האסטרטיביות שלנו בסיטאוציות כאלה באמצע הלילה. מוכר לכולנו, כן?

אנחנו לומדים טריקים להשגת ילדים משתפי פעולה על ידי יצירת  דו שיח בו לרוב אנחנו אלה שמעבירים את כל רצונותינו, דרישותינו וציפיותינו מהילד. חשבו –  האם זה באמת דו שיח או לרוב מונולוג מוחץ שלנו מול הילד?

מה שאנחנו לא לומדים זה איך להעצים את הילד

במקום לזרוק עליו את כל סט הדרישות, הרצונות וההסכמים הלא כתובים שיש לנו עם הייצור המופלא הזה שגם אם לא נודה בקול רם,  מתפקד לרבים מאיתנו כייצוג שלנו ולכן צריך “להתנהג בהתאם,

מה שאנחנו באמת חייבים לעצמינו כהורים ולילדינו זה  ללמוד איך להעצים, לטפח, להכיל וללמד את הילד לקראת הדבר המסובך הזה שנקרא חיים וכן – אנחנו ההורים מהווים חלק לא מבוטל מהסיבוך הזה.

אנחנו אלה שדורשים, רוצים, מכוונים, מרשים ואוסרים. הילד קודם כל צריך להיות מועצם וחזק כדי להתמודד בעצם… איתנו! עם אלה שאוהבים אותו מכל ורוצים בשלומו.

קצת אבסודרד לא?

ברור. אותנו לא לימדו איך להיות הורים וגם כיום עם שלל הקורסים, השיטות וההרצאות, הפרקטיקה מנצחת את ה”היסטריה” של ההורה הממוצע –  הילד לא ישן, הילד חווה טנטרום, הילד חסר בטחון וחרד חברתית, הילד לא אוהב לשחק עם חברים בגינה, הילד לא יודע איך להחזיק  עפרון, הילד לא הוגה נכון, הילד מפחד מלכלוך ועוד ועוד..

אנחנו לומדים איך “להסתדר” עם הילד אבל מה יקרה אם נלמד איך להעצים איתו? כל הבעיות והסוגיות שתארונו כאן פשוט יתפוגגו מעצמן. גם אנחנו כהורים נהיה רגועים ובטחוים יותר וכתוצאה- קשובים יותר, מכילים יותר. הבית יהיה סביבה שמחה ומאפשרת יותר. לכולנו.  זה הכוח והקסם של שיטת החינוך המונטסורית.

הצצה לשיטת חינוך שמאפשרת למידה ואינטרציה  אחרת… מעצימה

שיטת החינוך המונטסורית מתחילה ומסתיימת בדיוק בזה – כל הדרכים לגדל ילדים מועצמים, בעלי בטחון עצמי ועמוד שדרה רגשי חזק ויציב.

בתווך,  תמצאו את השיטה הכי פרקטית שתאפשר לכולנו לתווך ולתרגל משחקים והפעלות ולייצר דרכי שיח בתוך ה”שפה” המונטסורית –  שהם קלים ליישום, טבעיים ואגביים וחולשים על כל אינטרקציה שיש לנו עם הילד.

קבלו כמה דוגמאות על קצה המזלג:

תראו את ההפעלה הגאונית הזו – גלילים עליהם כתובות אותיות וכדורי פינג – פונג עליהם כתובות אותיות. מה צריך לעשות? לקלוע את הכדור עם האותיות לגליל עליו כתובה האות. כאשר יישאר הכדור האחרון, עליו כתובה האות A וגם על הגליל האחרון שנותר, כתובה האות A, הילד ידע שהצליח! זה תרגול של  מערכת בקרת טעות עצמית – הילד יודע בעצמו אם עשה את זה נכון או לא –  כך נבנית תחושת מסוגלות ובטחון עצמי.

חשבו על משחק מכוניות למשל – הילד מתאים את סדר המכוניות לפי דוגמא. כך אנו  משפרים  את יכולת העין להבחין בהבדלים (וגם לא צריך לקנות שום דבר לצורך כך)

 

זו מכונת חיבור – תראו כמה קל להבין חיבור  דרך הדגמה ויזואלית של כמות – פשוט מניחים פריטים בכל כוס וסופרים כמה יוצא 🙂

 
 

עם שורה של תרגילים כמו – מיון פריטים בפינצטה, באמצעות כלים או בעזרת היד, נוכל לחזק את המוטוריקה העדינה ולהכין את הילד לקראת אחיזת עיפרון, אשר תשמש אותו בכתיבה.

“מה שהיד עושה – הראש זוכר”. מריה מונטסורי

 
 

זו סלסלת סיפור – תרגיל מונטסורי לעידוד וורבליות.

יש פה סט של דמויות ומשחקים בסלסלה, שאנחנו ההורים, בוחרים כדי שהילד ירכיב מכל הפרטים הללו סיפור.

תרגיל נפלא להקניית הרגלי דיבור, תוך שאנו ההורים לומדים לנווט את הסיפור דרך העזרים (ואפילו לחשוף מידע, כמו מה קרה בגן או מה אני מרגיש לגבי מאורע כלשהו)

 
 

אלו היו דוגמאות על קצה המזלג..

במונטסורי כמו במונטסורי אנחנו לומדים, מתרגלים ומשחקים בשיטת לימוד מעצימה,המאפשרת לילד לסגל תחושת בטחון, עמוד שדרה רגשי חזק ויציב ותחושת מסוגלות פנימית עמוקה. איזה כיף…

האקדמיה לחינוך מונטסורי

האקדמיה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

עדנה שגיא, רכזת הקורסים 076-5993303

האקדמיה לחינוך מונטסורי – המרכז הגדול בישראל להכשרת הורים ומחנכים

האקדמיה לחינוך מונטסורי

לפני למעלה ממאה שנה פיתחה מריה מונטסורי שיטת חינוך, המאפשרת לילד התפתחות וגדילה כיוצר, כיצרן וכאינדיבידואל עצמאי. מרחב הלמידה של הילד שם דגש על עזרי לימוד ייחודיים – מבוססי משחק.

ההורה והמחנך בשיטת מונטסורי מעניק כלים ללמידה עצמאית ולהעצמה של הילד. לא בכדי  האושיות שעיצבו את חיינו במאה ה20 כמו מרק צוקרברג מייסד “פייסבוק”, לארי פייג’ וסרגיי ברין “מייסדי גוגל” – הם כולם בוגרים שבילדותם חונכו בשיטת המונסטורי.

הבשורה של ‘שיטת מונטסורי’ היא לגדל את הילדים לחשיבה יצירתית עם עמוד שדרה רגשי חזק וכישורים חברתיים.

שיטת החינוך המונטסורי היא חוד החנית של החינוך העולמי כבר למעלה ממאה שנים. זו שיטת החינוך היחידה הבנויה על מחקרי התפתחות של ילדים ומותאמת לאופן הטבעי שבו ילדים מתנהלים ולומדים על עצמם ועל העולם, וכשאנשי חינוך נחשפים אליה ומתמחים בה, הם מרגישים ש”כך תמיד רצינו לעבוד!”

במה שונה שיטת החינוך המונטסורי מכל מה שהכרתם?

האקדמיה לחינוך מונטסורי

הילד בוחר  ומוכוון בו זמנית

מי מבינכם המכיר את שיטות החינוך הפרוגרסיבי, וודאי יודע כי ראיית הילד במרכז כאינדיבידואל בוחר, הינה גישה מרכזית ממנה התפצלו גישות חינוך מתקדמות.

אז מה זה “מונטסורי”?

בשיטת החינוך המונסטרי ,הילד מוכוון ומודרך לבחור בעצמו מתוך סט אפשרויות, המקנות לו בטחון בתהליך הבחירה.

בניגוד לשיטות אחרות, הילד לא מוצף באפשרוית רחבות של בחירה, העלולות לייצר עומס רגשי, אלא מוכוון לייצר פעולות של בחירה מתוך מחשבה עצמאית ולאחר חקר אקטיבי של אלטרנטיבות.

אינטרקציה מעצימה לילד

כולנו נולדים עם רצון עז לבחור ,להחליט וליצור.

עם זאת, חינוך מסורתי – החינוך הקלאסי הפופולרי במוסדות בישראל, מתייחס לילד כאל אינדיבידואל שיש להדריכו וללמדו.

וזה לא טוב? לא, אבל זה לא מתאים לכל מבנה אישיות ולעיתים מנטרל במידת מה, את האפשרות ליצירה עצמאית.

אנחנו מגדלים ילדים אינדיבידואלים עם חוט שדרה רגשי חזק:

שיטת החינוך המונטסורי עובדת על קו התפר שבין הדרכה ובחירה חופשית. אנחנו נלמד כיצד להפוך את עצמינו להורים מדריכים, המאפשרים קבלת החלטות עצמאית של הילד.

הילד משתף פעולה באופן יזום 

הידעתם? דווקא כאשר ניצבים בפנינו גבולות ברורים, היצירתיות גואה.

יצירתיות ותושיה הם תולדה של הניסיון למצוא פתרון למצב מתוך סט אפשרויות נתון.

החשיבה המונטסורית מעודדת את הילדים לחשיבה עצמאית במגוון רחב של סיטואציות ובכך מחזקת את בטחונם והופכת אותם למאושרים, עצמאים וכתוצאה מכך – משתפי פעולה וחזקים רגשית.

שיטה פרקטית לפתרון בעיות 

שיטת החינוך המונטסורי לא מסתפקת ברקע תאורטי. למעשה, זו השיטה הפרקטית ביותר לחינוך.

תחת השיטה, נלמד לפתור מצבים יומיומים כמו התקפי טנטרום, חוסר שיתוף פעולה, תסכול, חששות, חרדה ופחד משינוי.

רגשות שלילים אלה, מתפתחים אצל הילד בדרך כלל, כתוצאה מתיווך שגוי של ההורים במגוון סיטואציות.

נלמד לתקשר בשפת החינוך המונטסורי, נפתור בעיות אד – הוק ועל הדרך תגלו כמו הורים רבים, שהשינוי שנוצר הוא גם שינוי פנימי עמוק שלכם ההורים כבוגרים.

להיות ההורה שלא היה לנו 

להיות הורים בעידן הטכנולוגי זו משימה לא קלה. לא לימדו אותנו להיות הורים ולא לימדו אותנו להיות ערוכים לכל כך הרבה שינויים.

אותנו לא תמיד לימדו כיצד לבחור במודע, כיצד לתקשר רגשות או אפילו כיצד לזהות אותן.

נשמע מוכר?

דווקא הדבר הבסיסי ביותר כמו “מה אני מרגיש” או “מה אני רוצה” אינו תמיד מובן מאיליו לילדינו (ותתפלאו – גם לנו ההורים), בפרט בעידן שפע המידע והבחירה של היום.

בקורס נלמד את הכשלים הבסיסים שכולנו חווינו בתור ילדים ונעשה כל אחד לעצמו – מהפכה פנימית בגישה, במחשבה ובהתנהלות היומיומית, בתקשורת שלנו מול הילדים (וגם עם עצמינו).

לא מאמצים ערכים שזרים לכם

הידעתם? שיטת החינוך המונטסורי היא השיטה היחידה מבין כלל שיטות החינוך הפרוגרסיבי אשר מגובה במחקרים מדעיים.

בניגוד לגישות אחרות, שיטת החינוך המונטסורי אינה “קיצונית”, אינה מחייבת מחוייבות לעולם תוכן מסויים, לא מחייבת ולא אוסרת שימוש בצעצועים, משחקים ועזרים. נהפוך הוא – אתם תלמדו שכאשר הגישה נכונה, כל אמצעי משחק בבית כשר, ובלבד שיודעים להשתמש בו בצורה מעצימה.

האקדמיה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

עדנה שגיא, רכזת הקורסים 076-5993303

חוויה שפוקחת עיניים – צפו מה בוגרי הקורסים שלנו אומרים

האקדמיה לחינוך מונטסורי

האקדמיה לחינוך מונטסורי – במספרים

האקדמיה לחינוך מונטסורי
0
בוגרי קורסים מונטסוריים
0
קורסים מונטסורים
0
גנים מונטסוריים

שתפו

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

הולכים על זה? קדימה >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

רוצים לדבר איתנו טלפונית?