הסביבה המונטסורית

מאת: מיכל גבאי, מייסדת המכללה לחינוך מונטסורי

הסביבה המונטסורית שונה באופן מהותי מכל סביבה חינוכית אחרת.
בעוד שהגישה הרווחת במרבית שיטות החינוך היא החינוך הפרונטלי, הגישה המונטסורית מתייחסת אל הסביבה כאל גורם מחנך משמעותי, בעל השפעה מכרעת על החינוך של הילד, ועל כן ניתן לכנות את גישת החינוך המונטסורי כ"חינוך סביבתי".
בחינוך המונטסורי הסביבה היא בעצם "המדריך הנוסף".
מריה מונטסורי אמרה כי: "החינוך הוא תהליך שהילד רוכש, בעזרת התנסויות בסביבה ואינו נרכש על ידי הקשבה למילים", כלומר מדובר בתהליך טבעי שמבוצע על ידי הילד, בעזרת התנסות בסביבה וחיקוי.

פעמים רבות התנהגות הילד היא בכלל תוצאה של הסביבה. תחשבו על התנהגות של ילד בבית קפה כשאימו בפגישה והסביבה לא בדיוק מתאימה עבורו. האם צרכי הילד באים לידי ביטוי בסביבה הזו?
האם הוא יתנהג "כראוי" בסביבה כזו או שישתעמם ויפריע לפגישה של אימו?

הסביבה היא זו שתומכת בלמידה של הילד והמאפיינים שלה, הם אלה שיאפשרו לו למידה בהתאם לצרכיו.
אם כך, מהם מאפייני הסביבה והרציונל העומד מאחוריהם?

השקטה
דמיינו ערימות על ערימות של כביסה מקופלת על ספת הסלון… עכשיו דמיינו את התחושה אחרי הפינוי המייגע לארונות ואת המראה המלבב של הספה המפונה. מיידית משהו במערכת שלנו נרגע. גם אצל הילד, יש חשיבות רבה לפינוי של מה שלא בשימוש.
ברגע שנוריד את העומס בעיניים, נוכל לאפשר תחושת השקטה.
מטרת ההשקטה היא להפחית את רמת הגירויים הפיזיים שחושפים את הילדים אליהם (רעש, צבעים עזים וכו'). לדוג' מסכים לא מתאימים ליכולת הסנסורית של ילדים עד גיל 6.
לפני שבכלל נתחיל לגשת לארגון הסביבה המונטסורית, עלינו לתצפת עליה ולהבין מה מתוכה IN ומה OUT . כוונת המיון היא ליצור איזשהו סידור ראשוני.
השלב הבא יהיה לקטלג את המשחקים שהחלטנו להשאיר על פי נושאים -כלי מטבח, חומרי יצירה, בובות וכד׳.

מיקום קבוע של חפצים
כמה פעמים יצא לכם לאבד את המפתחות?
לשכוח איפה הנחתם לאחרונה את הנייד?
ומה לגבי הקבלה ההיא מהקנייה האחרונה?
ככל שניצור מקומות קבועים לחפצים שלנו, כך יקטן הסיכוי שנאבד או נשכח היכן הנחנו אותם.
לכן דבר נוסף חשוב בארגון הסביבה הוא לדאוג למיקום קבוע של הדברים בחדר.

לסביבה יש "שפה" והיא מסבירה לילדים איפה צריך להיות כל דבר (לדוג' המתלה למעיל, המדף לתיק וכו'). כאשר מייצרים סביבה אינטואיטיבית שנגישה לילדים (הוו תליה, יהיה בגובה שהם מגיעים אליו) , תומכת בהתנהלות היומיומית של הילדים שלנו, הם יוכלו לקחת ולהחזיר את הדברים למקום, הם ידעו לקיים את הסדר הזה בעצמם!

"מיקום בתצוגה" ו"אחסון שקט"
אחרי שמיינו ותרמנו את הדברים שלא בשימוש, גילינו למרבה ההפתעה, שיש עוד כמות לא מבוטלת של חפצים, שלא כולם הולכים להיות מוצגים בחדר. הפתרון למצב הזה קרוי ״אחסון שקט״ – מדובר בסידור החפצים שאינם בשימוש כרגע, במקום שאינו נגיש לילדים (ההנחה היא שמה שלא רואים לא מושך את העין).
מטרת האחסון השקט הינה ליצור סביבה מאוזנת מבחינת כמות התרגילים והאלמנטים שבחדר ובתצוגה בפרט. אותה ״השקטה״ שנוצרת עקב סינון כמות החפצים, נובעת מתוך ההבנה כי הילד מוצף גירויים בקלות יחסית וכי המערכת הסנסורית שלו מיסודה הרבה יותר רגישה משל המבוגרים.
משמעות נוספת לצמצום העומס וכמות התרגילים, היא ביצירת תחושת כבוד כלפי החפץ. במונטסורי, כבוד לחפץ מייצג כבוד לרגש שהילד מרגיש ביחס אליו.
חשוב להבין, אין המדובר בקידוש החפץ עצמו, אלא ביצירת ערך ורגש כלפי אותה בובה אהובה מסוימת, להבדיל ממדף עמוס בובות.

הסביבה מדברת
לסביבה יש שפה שכולנו שולטים בה באופן אינטואיטיבי.
אם נכנס לחנות תכשיטים, נמדוד בשמחה את התכשיטים, אבל לא נעלה על דעתנו למדוד את היקרים ממש. איך נדע שאלו היקרים? נכון, הם יהיו אלו שנמצאים מאחורי ויטרינת זכוכית נאה ואולי נעולה.
כשאנחנו נתקלים בגדר, ברור לנו שזה קו גבול כלשהו.
אם לקחנו פסטה בסופר והתחרטנו, ברור שנדע שצריך להחזירה למדף של הפסטות.
כלומר, הסביבה "מספרת" לנו מה צריך לעשות כאן.
גם ילדים מבינים באופן אינטואיטיבי את השפה של הסביבה, היא רק צריכה להיות בגובה שלהם ומונגשת להם.

תצוגה מונטסורית
איך נארגן את המרחב כך שהילד יוכל ללמוד ממנו?
אנחנו כבר מבינים שיש חשיבות רבה למושג היופי והאסטתיקה בתצוגה. מדובר במאפיין שנועד למשוך את העין ולגרות את הילד לגשת למשחק (כמו חלון ראווה).
לכן נשים הרבה דגש ומחשבה על נושא האסתטיקה.
חשוב להשקיע בנראות החדר של הילד, החל מבחירת הצבעים (רצוי רגועים), התמונות (כאלה המשדרות הרמוניה ו״על זמניות״) והוספת קישוטים במינון (לדוגמא הוספת עיצוב סידורי פרחים במגשי התרגילים המונטסוריים).

אנו נחלק ונסדר את המשחקים בתצוגה לפי נושאים, למשל – פאזלים, משחקי בניה ומשחקי קופסה. בעיקר נארגן את התצוגה והמרחב בכלל, באופן כזה שאינו מציף ומאפשר מרחב נשימה.
המטרה היא להוריד עומס ולגרות את יצר הסקרנות.
כאשר חלקי הפאזל מונחים בצורה נגישה בסלסלה יפה, עם תמונת הפזאל השלם, הם מזמינים יותר למשחק מאשר כאשר החלקים סגורים בקופסה.
כאשר המשחקים נגישים לילד, פתאום הוא רוצה, בא לו! קל לו לגשת ולקחת, ובהמשך לכך – קל לו להחזיר למקום.

הילדים מחזירים למקום
הסדר המאפיין את הסביבה המונטסורית, הוא זה שבין היתר מעניק לילד את ההזדמנות להבין את הסביבה – לאן כל דבר שייך. לדוגמא הוא הוציא משחק ופתאום יש ״חור״ בתצוגה… לכן ברור לו לאן המשחק חוזר.
לחפצים יש מיקום קבוע, כך שלילד קל להתמצא בסביבה, מה שמקנה לו תחושת ודאות וביטחון. קל לו להבין את הסביבה, כי היא מונגשת ומובנת.

כמה – כמה? קצת על כמויות
מושג נוסף שכדאי שנעמיק בו עוד, הוא מינון כמויות הבחירה עבור הילד.
על מנת שהילד יגלה ויתרגל את היכולת שלו לבחור מהו רצונו האישי באותו רגע – עלינו להנגיש לו, באופן מותאם, את אפשרויות הבחירה.
כמה נהדר היה, אם היינו יכולים לבחור, כבר בימי היסודי, אם לעסוק כרגע בתרגיל חשבון או לחילופין, לקרוא ספר הרפתקאות מעניין? זו רק דוגמה, אך החיים שלנו רצופים במסגרות בעלות בחירה מעטה, עד לא קיימת.
כשאנחנו נותנים לילד בחירה ספציפית במינון הנכון, אנחנו בעצם מאפשרים לו להביט פנימה ולזהות אצלו את ״בדיוק מה הוא רוצה״ ולאמן את "שריר הבחירה".
כמו כן, גם יכולת פתרון הבעיות מתפתחת ומתאפשרת בתנאים של בחירה כפי שתיארנו, בדיוק מאותה סיבה של התקרבות שלי אל עצמי ומשם מעבר אל שלב הביצוע כדי להוציא לפועל את הרצון…

בית מסודר וגן מסודר עבור הילדים, משמש מעין חלון ראווה מפתה ומעורר השראה. אם נארגן אותו בצורה אסתטית ועל פי העקרונות המונטסוריים לארגון הסביבה, נעורר את סקרנותם של הילדים והם יבחרו להיכנס.

נקנח בציטוט של מריה מונטסורי, שכמו תמיד גורם לחשוב וממשיך להדהד:
״המטרה הראשונה של הסביבה המובנית היא, עד כמה שניתן, לאפשר לילד להיות בלתי תלוי במבוגר״.

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

דפנה כהן, רכזת הקורסים 054-3937335

מיכל גבאי

מיכל גבאי

מייסדת ה’מכללה לחינוך מונטסורי’, המרכז הגדול בישראל להכשרת הורים וצוותים מקצועיים, תחת עקרונות החינוך המונטסורי, ומלווה פדגוגית גנים ובתי ספר מונטסוריים.

מיכל אימא ליהונתן, זוהר ונוגה, בעלת תואר ראשון במדעי החיים – מאוניברסיטת ת”א , ממובילות ביה”ס “דרך הילד”, הפועל בשיטת מונטסורי בכפר הירוק , ניהלה את גן הילדים המונטסורי “שבילי ילדות” בהרצליה, לגילאי 2-6.

הולכים על זה? קדימה >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

רוצים לדבר איתנו טלפונית?

דילוג לתוכן