מישורי ההתפתחות

מאת: מיכל גבאי, מייסדת המכללה לחינוך מונטסורי

מריה מונטסורי מעמידה במרכז גישת הלמידה המונטסורית את השאלה “מיהו הילד?” במטרה לחקור מה מאפיין אותו, מה מניע אותו, ולהבין אותו לעומק כדי להתאים את החינוך לילד. 

בעקבות התצפיות הרבות שערכה מריה מונטסורי לאורך השנים על ילדים, היא ביססה את תאוריית ההתפתחות של הילד, אשר בבסיסה עומדת החלוקה למישורי התפתחות לפי קבוצות גיל, וההבנה כי פעילות המוח שונה בכל שלב ושלב. 

בכל קבוצת גיל יש מאפיינים שונים ויחודיים לה, והמעבר משלב לשלב משול להיוולדות מחדש. 

בכל אחד ממישורי ההתפתחות, ישנם מאפיינים שונים מבחינה פיזית, רגשית, חברתית וקוגניטיבית וכתוצאה מכך ישנם צרכים שונים.

ארבעת מישורי ההתפתחות הינם: 

  • תקופת הינקות – גילאי לידה על גיל 6 
  • תקופת הילדות – גילאי 6 עד גיל 12
  • תקופת ההתבגרות – גילאי 12 עד גיל 18 
  • תקופת הבגרות המוקדמת – גילאי 18 – גיל 24

 

חשוב לזכור את נקודת המוצא שלנו והיא שהילד הינו אוטודידקט! כלומר, הילד יודע ללמד את עצמו, באופן טבעי וספונטני והתפקיד שלנו הוא לאפשר לו לעשות זאת, באמצעות הסביבה והאיבזור המתאים. סיפוק הצרכים ״בהתאם לשלב ההתפתחותי״, מעניק הזדמנות בלתי חוזרת, לחוויית התפתחות ולמידה אופטימלית ומכאן לתחושת סיפוק והצלחה.

מישור ההתפתחות הראשון – תקופת הינקות  – גילאי לידה עד 6 

מבנה המוח של ילדים בינקות נקרא “המוח הסופג” (Absorbent Mind). הילד לומד דרך “ספיגה” מהסביבה, מבלי שהוא מפעיל כח מודע ללמידה, ואינו מתרכז בה.

המערכת הסנסורית של הילדים בגיל זה מאד מפותחת, והילד חוקר את הסביבה דרך החושים, ללא מאמץ וללא כל סינון, באמצעות אינטראקציות שונות עם הסביבה, דרכן הוא סופג ידע וכישורים שהוא מפתח. מנגד החשיבה המופשטת שלו מוגבלת עדיין. 

זהו שלב מאוד חושי ומוחשי, בו חלים המון שינויים פיזיים בגוף הילד (מתחיל לזחול, ללכת, לרוץ…). שלבים המאופיינים בשינויים פיזיים רבים, הם שלבים בהם הילד רוצה לאכול הרבה, זקוק להרבה שינה ונוטה לחלות יחסית הרבה (מחלות הילדות).

בגיל הזה הילד לומד לשלוט בגוף שלו וזקוק להרבה תנועה חופשית. 

בגילאי שנתיים, מתחילה להתפתח המודעות לראשונה, הילד מתחיל ללמוד שהוא ישות נפרדת מההורה ואז מתחיל להופיע כוח הרצון הפנימי שלו. היות וחשוב לו להיות נפרד מההורה, הוא מתחיל להתנגד לכל מה שההורה מציע (אנחנו מכירים את זה כ”גיל שנתיים הנורא – Terrible Two ״). 

בגילאי 6-3 , המוח הסופג עובר למצב הכרתי. כלומר, אחרי שספג כל כך הרבה, עכשיו הוא מתחיל לעשות סדר בכל רשמיו מהעולם. בנוסף, יחסי הגומלין בין הילד לסביבתו, מלמדים אותו גם על מה מקובל ומה לא וכאן בעצם מתחילה ההבנה הראשונית, של מוסר וטוהר מידות.
מאפיין נוסף בתקופה זו הוא מאפיין החזרתיות, הילד אוהב לעשות כל דבר שוב ושוב (למשל להכניס לקופסא ולהוציא שוב ושוב ושוב… ) העצמאות הפיזית מתפתחת, הילד רוצה  לעשות דברים בעצמו.  “אני יכול לעשות זאת בעצמי”  

מישור ההתפתחות השני – תקופת הילדות – גילאי 6-12

זוהי תקופה בה יש יציבות פיזית, הילדים  גדלים אבל יש מעט שינויים פיזיים (איבוד שיני החלב בעיקר). בתקופה זו  הילדים מתפנים ללמידה והפנמה, של המיומנויות שנרכשו בתקופת הינקות. 

מבנה המוח בשנים אלו נקרא: המוח המנמק ״ Reasoning Mind “. חשיבתו של הילד מונחית על ידי כוח ההנמקה, הדמיון והלוגיקה. לכן ילדים בגיל הזה “מתווכחים” כל הזמן. 

תקופה זו מאופיינת במעבר מלמידה מוחשית, ללמידה דרך חשיבה מופשטת.  

מדובר בתקופה בה הילד מתעניין בעולם שבחוץ ומתפתח אצלו חוש הצדק והמוסר (מה שמוכר לנו כ״פייר/לא פייר״). 

כמו כן, הילד מחפש אחר שייכות חברתית (במילים אחרות, זהו תור הזהב של  ה״חבורה״! ) ומפתח כישורים חברתיים. 

בתקופה זו הילד מגבש לעצמו עצמאות חשיבתית “אני יכול לחשוב זאת בעצמי” 

מישור ההתפתחות השלישי – תקופת ההתבגרות – גילאי 12-18

מבנה המוח כעת נקרא: “המוח הרגשי Emotive mind “. 

הילדים מרגישים שרק הם מרגישים כך בעולם. התקופה מאופיינת בבדיקה עצמית ודאגה עצמית ופיתוח תחושה של כבוד עצמי, ומתחילה להתפתח הבנה של מה מקומו בעולם זה. 

 

באופן צפוי, הודות להורמונים המשתוללים, זוהי תקופה המאופיינת בחוסר יציבות ובהמון שינויים פיזיים ורגשיים .  

כיאה לתקופה בעלת המון שינויים פיזיים, הילדים שוב זקוקים לאכול ולישון מלא, ממש כמו בתקופת הינקות…  

בתקופה זו מתפתחת חשיבה ביקורתית, במסגרתה הילד בוחן איך הסביבה שלו (ההורים, המורים) עומדים ביחס לאידאלים הגדולים (אם אסור לשרק, למה אמרת לסבתא שאת חולה ואת לא?…)

הילד שואף לעצמאות רגשית  “אני יכול לעמוד על שלי”

מישור ההתפתחות הרביעי – תקופת הבגרות המוקדמת – גילאי 18-24

תקופה זו מתאפיינת ביציבות פיזית שוב ובהסתכלות פנימית ורוחנית והבחנה בין טוב לרע. האדם כבר לא עובר שינויים פיזיים משמעותיים. 

בתקופה זו דברים מתחילים לקבל פרופורציה נכונה. יש איזשהו כיוון שמתחיל להתגבש מבחינת הדרך שלהם בעולם והעמקה של מערכות יחסים ארוכות טווח. בתקופה זו מתפתחת עצמאות כלכלית  “אני יכול להשיג זאת בעצמי” 

בשיטת מונטסורי, הילדים גדלים בסביבה המתאימה ביותר למישור ההתפתחותי בו הם נמצאים והמדריכים המונטסורים בחייהם תומכים בהם בדיוק בנקודות בהן הם זקוקים לעזרה. תפקידנו כהורים וכמדריכי מונטסורי אם כך, הוא לזהות את הרגישויות וההזדמנויות של הילד על מנת לאפשר לו להגיע למיצוי הפוטנציאל המופלא הגלום בו.

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

עדנה שגיא, רכזת הקורסים 076-5993303

מיכל גבאי

מיכל גבאי

מייסדת ה’מכללה לחינוך מונטסורי’, המרכז הגדול בישראל להכשרת הורים וצוותים מקצועיים, תחת עקרונות החינוך המונטסורי, ומלווה פדגוגית גנים ובתי ספר מונטסוריים.

מיכל אימא ליהונתן, זוהר ונוגה, בעלת תואר ראשון במדעי החיים – מאוניברסיטת ת”א , ממובילות ביה”ס “דרך הילד”, הפועל בשיטת מונטסורי בכפר הירוק , ניהלה את גן הילדים המונטסורי “שבילי ילדות” בהרצליה, לגילאי 2-6.

Scroll Up

הולכים על זה? קדימה >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

רוצים לדבר איתנו טלפונית?