הכיתה המונטסורית שלי - מגיל שנתיים עד שש
כתבות הבלוג | המכללה לחינוך מונטסורי

הכיתה המונטסורית מגיל שנתיים עד שש

מה ההקשר בין מייקרוסופט לגן גלים בראשון לציון ?

מריה מונטסורי אמרה פעם "אל תגיד לילד מה לעשות, הראה לו כיצד לעשות זאת ומהצפייה בך הוא ירצה ללמוד לעשות זאת בעצמו". הציטוט הזה שנאמר לפני יותר ממאה שנים השפיע על מאות אלפי אנשים בכל העולם וביניהם גם ביל גייטס מייסד מייקרוסופט וביונסה נולאס שאותה אין צורך להציג. מה שמשותף לשניהם פרט לפסגות שכבשו הוא ששניהם גדלו על ברכיי החינוך המונטסורי.

לא פעם ציינו מומחים כי השנים הראשונות הן החשובות ביותר להתפתחות האדם ולכן הוקמו גנים מונטסוריים לגיל הרך עליהם נספר לכם כאן. אותם גנים ובתי ספר הם אלו שהוציאו לעולם פרט לביל גייטס וביונסה גם שורה של מייסדי חברות ענק דוגמת מארק צוקרברג ולארי פייג' ועוד רבים וטובים שבסיפור שלהם החינוך המונטסורי שינה את העולם שאנחנו מכירים.

 הכיתה המונטסורית לגיל הרך

בעוד שהגנים המונטסורים המיועדים לפעוטונים עד גיל שנתיים יתמקדו ברכישת יכולות מוטוריות ולמידת שפה, הגנים לגיל הרך מיועדים לבני שנתיים עד 6 ומתמקדים בנוסף ברכישת מיומנויות למידה וטיפוח סקרנותו הטבעית של הילד.

אופן הלמידה בגנים אלו מתקיימת כך שהילדים לומדים באופן עצמאי או בקבוצות קטנות כאשר חומרי הלמידה השונים מוצגים בצורה נגישה ולא מאיימת על דפים או במרכז השולחן. הפעילויות הלימודיות לא מתבצעות רק באופן "המסורתי" ובנוסף ישנן פינות בגן בהן כל ילד יכול לשבת ולשחק ופינות שבהן בוחר הילד במה לשחק או מה ללמוד. בנוסף, מלבד החלל הלימודי, מעוצב הגן בצורה בה הילדים יוכלו לקחת חלק אקטיבי בפעולות יומיומיות. כך לדוגמה על מנת שיוכלו הילדים לקחת חלק בניקיון ופינוי השולחן  ישנו המטבחון מותאם לגובהם וכלי אכילה העשויים מחומרים שאינם מסוכנים לילד.

כיצד נראית הסביבה המונטסורית בגן

על מנת לפתח את היכולות עליהן סיפרנו קצת מקודם, חשוב שהסביבה אליה מגיע הפעוט תהיה סבלנית ומכילה. הסביבה בגן המונטסורי היא כזו שמיסודה משרה על הילד ביטחון ואהבה מצד המטפלים ולכן התינוק מרגיש בטוח לזחול ולחקור את הסביבה מבלי לחשוש מתגובות שליליות כאשר הוא מפיל דבר מה או מועד.

מעבר להכשרתו של הצוות, ניתן גם דגש מיוחד לעיצוב הגן כחלל מאורגן ופנימי מצד אחד ופתוח ורחב מצידו השני זאת על מנת לא להגביל את מרחב התנועה של הפעוטות. גם לציוד בו עושים שימוש הצוות החינוכי והפעוטות הוכנסה חשיבה רבה ויהיו עשויים לרוב מחומרים טבעיים ונעימים למגע. לא רק הציוד אלא גם החלל עצמו מותאם לשלבי ההתפתחות השונים וכולל שטיחים ומזרונים רכים ופינות משחק נגישות בגובה הילד. זאת כדי להעצים את תחושת המסוגלות של הפעוט ולא סביבה הכוללת עצמים גדולים איתם מתקשה הילד להתמודד.

גם במהלך הפעילויות המשותפות ייעשה לא פעם שימוש בצבעים ומוזיקה מרגיעים. כאשר גם כאן, הדגש הוא על יצירת סביבה מכילה ובטוחה לפעוט מה שמטפח אצלו את תחושת הביטחון. מתוך ההבנה כי פעוטות רבים נהנים לבחון את תנועותיהם במרחב ולהתרגש מפעולות מוטוריות חדשות שלומדים לבצע, ישנן מראות רבות המשקפות את תנועתו של הפעוט במרחב – מה שיוצר רגעי פליאה וסקרנות שרואים רק אצל ילדים. 

 

אינטראקציה בין הגילאים 

אחת הפעולות העיקריות שמניעות את החינוך המונטסורי היא עידוד הילד לחשיבה עצמאית המובילה לחיזוק תחושת העצמי שלו ובתוכו גם ההינע הפנימי לפעול בכוחות עצמו ולהסתדר עם חבריו לגן. דוגמה לכך היא תוכנית חינוך לשלום העוסקת "ביישוב סכסוכים" שמלווה את תוכנית הלמידה על כל שלביה. התוכניות והכלים המונטסורים השונים, מקדמים את התשוקה הטבעית ללמידה, הכישרונות המולדים וסקרנותו של הפעוט לחקר העולם זאת תוך התאמת התכנים והגירויים השונים לאופיו של הילד.

ככל שילדים גדלים הם מפתחים יכולות ריכוז וקבלת החלטות זאת לצד פיתוח שליטה עצמית, אדיבות ותחושת אחריות קהילתית. כחלק מפיתוח מנהיגות בגן שבו ישנם ילדים בגילאים שונים, ניתנת לילדים הבוגרים יותר אחריות להוות דוגמא לאחרים דבר הגורם להם לנטול יוזמה ולסייע לחבריהם הצעירים. התכונות הללו הן אלו שמהוות את הבסיס ליצירת גן המשלב בתוכו ילדים בשלבי התפתחות וגילאים מגוונים. היתרון העיקרי בכך הוא שמעצם הצפייה בתהליך הלמידה של הגילאים הצעירים, מלבד התרומה לו מן הכישורים שלמדו קודם, מתחזקת עצמאותם של הבוגרים וכך גם כושר המנהיגות שלהם.

 

מה לומדים?

בשונה מגן רגיל בו כולם לומדים באותו קצב בחינוך המונטסורי הקצב מותאם לילד. תוכנית הלימודים לפעוטות בין הגילאים שנתיים לשש  מתבססת על תצפית אישית, ממנה לומד המדריך על תחומי העניין הייחודיים של כל אחד מהילדים ובונה תכנית חינוכית אישית לכל אחד מהם. הרעיון שעומד מאחורי התאמת התוכנית באופן אינדיבידואלי הוא גילוי מוקד הסקרנות של הילד באופן שיגרה את חושי הלמידה שלו. לאחר התאמת ולימוד החומר, המדריך מדגים אותו כאשר לאחר מכן, יכול הילד לבחור תרגילים לעבודה אישית או משותפת במידה והוא מעוניין בכך. חלק מהעקרונות המנחים של שיטה זו הוא סיגול מיומנויות של סבלנות ושליטה עצמית שנעשית באמצעות מתן  תרגיל בודד מכל תחום שניתן לעבוד עליו.

בנושאי הלימוד השונים תומכים עזרי לימוד מונטסוריים שונים הבנויים בצורה צבעונית המזמינה את הילד לחקור ולהתנסות בם. מטרתם היא פיתוח המיומנויות השונות ויכולות החשיבה של הילד יחד עם בניית הביטחון לניסוי וטעייה מתמידים. מלבד עזרי הלימוד, נחלקים תחומי הלימוד לחמישה נושאים שונים העוסקים כל אחד במישור התפתחותי שונה:

חיים מעשיים: 

פיתוח מיומנויות שונות הנוגעות לפעולות יומיומיות דוגמת ניקיון, בישול, עריכת שולחן ואף טיפול בצמחים ובעלי חיים. פיתוח היכולות הללו נוגעות גם לאינטראקציה החברתית של הילדים עם שאר ילדי הגן וסביבתם החיצונית דרך פיתוח נימוסים ופתרון קונפליקטים בינם לבין עצמם.   

לימוד חושי:

פיתוח היכולת להבדיל ולתאר את חוויותיהם של הילדים באמצעות חושיהם השונים בין אם באמצעות מגע ובין אם באמצעות דיבור. הלימוד החושי מעניק לילד יכולת סיווג וסידור של סביבתם בין היתר באמצעות הנחת תשתית ללמידה מתמטית ושפתית. 

מתמטיקה: 

טיפוח החשיבה המתמטית באמצעות זיהוי וסיווג של מספרים, סדר פעולות חשבון וצורות גיאומטריות דרך פעילויות מעשיות וחוויתיות. למידה מתמטית באופן נגיש מאפשרת לילד לפתח חשיבה אנליטית המעודדת הבנה אמיתית של חומרים מספריים ולא רק שינונם.

שפה: 

פיתוח מיומנויות שפתיות דרך העשרת אוצר המילים ומתן במה לביטוי אישי באמצעות שפה ודיבור. פעילויות העוסקות בזה יתמקדו גם בלימוד צלילי האותיות וחיבורן לכדי מילים ומשפטים עד לרכישת מיומנויות בסיסיות בכתיבה ובקריאה שדרכה יוכלו הילדים ללמוד לקרוא באופן טבעי וקליל.  

לימודי תרבות: 

הסביבה החיצונית של הילד כוללת גם עולם עשיר של היסטוריה, אמנות וגיאוגרפיה. על מנת שהילד ייחשף לאותו עולם תרבותי רחב, משולבים בתוכנית הלימודים תכנים העוסקים בקהילה והעולם זאת לשם הרחבת הדמיון ופיתוח ערכי הכבוד לכל היצורים החיים גם אלו השונים מהם.

 

 

נסיים בגילוי נאות, אמנם ביונסה הפכה להיות מפורסמת בגלל כישרון השירה הטבעי שלה ומארק צוקרברג בסך הכל פיתח רעיון שהיה לו בקולג'. אבל הסקרנות, ההעזה וטיפוח השאיפה להגשמה עצמית כל אלו הם נחלתו של החינוך המונטסורי..

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

עדנה שגיא, רכזת הקורסים 054-3937335

מיכל גבאי

מיכל גבאי

מקימת ה’מכללה לחינוך מונטסורי’ ומנהלת ובעלת גן הילדים המונטסורי “שבילי ילדות” בהרצליה, לגילאי 2-6.
מלווה פדגוגית גנים ובתי ספר מונטסוריים. בעלת תואר ראשון במדעי החיים – מאוניברסיטת ת”א. ממובילות ביה”ס “דרך הילד”, הפועל בשיטת מונטסורי בכפר הירוק. מרצה ומלמדת הורים לשילוב מונטסורי בסביבת הבית.
אימא ליהונתן, זוהר ונוגה.

המכללה לחינוך מונטסורי – במספרים

המכללה לחינוך מונטסורי
0
בוגרי קורסים מונטסוריים
0
קורסים מונטסורים
0
גנים מונטסוריים

שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn

הולכים על זה? קדימה >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

רוצים לדבר איתנו טלפונית?

דילוג לתוכן