שיטת מונטסורי בבית – טיפים להורה המונטסורי

שיטת מונטסורי פותחה על ידי מריה מונטסורי שלימדה בבית הספר וערכה תצפיות על ההתנהגות של הילדים מאוכלוסיות מוחלשות, אשר נקודת הפתיחה שלהם לצורך קבלת השכלה, לא הייתה גבוהה.

הגישה החינוכית כוללת דרכי חשיבה חדשות בכל מה שקשור להתפתחות של כל ילד ולאורח החיים היום יומי שלו. בסיס החשיבה הוא שבכל בית שבו ההורים הופכים למדריכים, הם מעניקים לילד את כישורי החיים ואת הכישורים החברתיים.

עם השנים התפתחה השיטה והיא מיושמת במסגרות לימוד וגם בחיי היום בבתים.

עקרונות שיטת מונטסורי בבית

מריה מונטסורי גיבשה את הדרך שלה בנושא יחסי ההורים והילד על פי כמה עקרונות יסודיים:

 

שיטת מונטסורי בבית – טיפים ליישום בחיי היום יום בבית
כתבות הבלוג | המכללה לחינוך מונטסורי

מתן כבוד לילד

לכל ילד יש את קצב הלמידה האישי שלו, קצב ההסתגלות שלו למצבים שונים בבית ומחוצה לו ויש לו גם רצונות אישיים משלו. לכן המגמה של שיטת מונטסורי בבית היא לא לכפות עליו לבצע דברים ספציפיים בזמנים שמכתיבים ההורים ועל פי הדרישות שלהם, אלא לאפשר לו לפעול באופן עצמאי בתוך הגבולות, בתחומים שמעניינים אותו ועל פי קצב המהירות שלו בלבד.

על פי הגישה של חינוך מונטסורי כאשר אנחנו נאמין ביכולותיו של הילד, נראה לו שאנחנו מאמינים במסוגלות לו לפעול ברבדים שונים, הילד יגיע להתפתחות המושלמת שלו על ידי הלמידה העצמונית שלו, כאשר יש לו חופשיות במרחב.

גישה זו של מגיעה מנקודת הראות של התחשבות בעולם הרגשות, באופיו של הילד, כיבוד החופש שלו לבחור, לנוע, לתקן וגם לטעות.
כאשר ילד אינו מעוניין לשחק בנקודת זמן מסוימת בחדרו, או אינו מעוניין מאכל כזה או אחר זה בסדר ויש לכבד את רצונותיו.

דפוס ההתנהלות בין הילד להוריו מתנהל תוך מתן הקשבה אמיתית לשיתופים שהילד מספר על דברים שקרו לו בגן או בבית הספר. אין זה נכון ואין זה מכובד לבטל את דבריו או לפסול אותם. בכל אינטראקציה החשיבה היא להעניק לילד דוגמה אישית ולכן המגמה היא לשוחח באופן מכובד, בנימוס ובאדיבות.

כאשר ילד אמור לבצע משימה מסוימת, יש לאפשר לו לבצע אותה בעצמו ובהתאם ליכולות ולזמן שלו. גם אם הפעולה זו תתארך, אין זה משנה. יש לתת לו לסיים אותה ולא לבצע את המשימה במקומו.

יש לכבד את הרצונות שלו ולא להכריח אותו לבצע פעולות אשר מנוגדות לדפוסי החשיבה שלו כמו לדוגמה לנשק או לחבק אדם מסוים, שהילד אינו מרגיש אליו קרבה.

הסביבה הביתית

כאשר מעניקים לילד חופשיות בתוך הגבולות הביתיים, הוא חוקר באמצעות הגירויים שלו נושאים שונים. אם הילד מבצע זאת באופן טבעי בהיותו בתוך הסביבה המונטסורית ללא לחצים, הוא מתנסה בעצמו ונהנה מחינוך מונטסורי, אשר דוגל באופציה של חינוך סביבתי. במקביל הוא מטפח את הרצון הטבעי שלו ללמידה של תחומים שמעניינים אותו ולכן הוא גם יחליט באילו משחקים הוא מעוניין לשחק כרגע ואילו משחקים הוא אינו אוהב בשלב זה.

 

הסביבה הטבעית של הילד היא חלק אינטגרלי מהמודל החינוכי של הילד. תפקידו של המבוגר הוא לתחום עבורו סביבה שמותאמת לגילו ולצרכיו.

בגישה המונטסורית מייצרים "חופש" בתוך גבולות ברורים מאוד, כיוון שמדובר במקום שבו הילד מרגיש בטוח כי יש לו מרחב פתוח לפעולות השונות. זוהי סביבה שהיא נעימה עבורו והיא מעוצבת בצבעים פסטורליים שמעניקים לו רוגע ולכן הוא בטוח שהוא יכול לעשות כל פעילות על פי הצורך, שהיא בסביבה המוגנת שלו וזאת בלי להיפגע.

לדוגמה, חשוב לשלב את הרהיטים כך שהם יהיו בגובה של הילד.

כאשר הילד יכול להגיע לאביזרים ולכלים מסוימים בתוך ארון המטבח כיוון שהם נגישים עבורו, הוא יוכל לקחת לעצמו צלחת וכוס לקראת הארוחה, או להוציא כלי אחר לשימוש מסוים. בדרך זו הילד מקבל את התחושה שהמבוגרים סומכים עליו. בדרך זו הילד מבצע את הפעולות היום יומיות הללו באופן טבעי ועצמאי.

באחת המגירות אפשר להשאיר עבור הילד חטיף ספציפי שמרשים לו לאכול לדוגמה אחר הצהרים וכך הוא יכול במועד זה לגשת, לקחת את החטיף וליהנות מהעובדה שהוא מתנהל באופן חופשי בהתאם לגבולות שהוצבו לו.

שיטת הלימוד של מריה מונטסורי מבוססת על צפייה בהתנהלות העצמאית של הילד. תוך כדי הצפייה אפשר להסיק מסקנות, להבין מה הם הצרכים שלו, להעריך את ההתקדמות שלו ולתכנן את השלבים הבאים. סבלנות היא נדבך חשוב במהלך זה ולכן יש לגלות סבלנות וסובלנות ולתת לילד לבצע את הדברים בקצב העשייה שלו.

צעצועים

דרך ההבנה של הפעילות בכל אחד מהצעצועים היא מרתקת כמו לדוגמה לדעת להתאים את הכלי הפלסטי שצורתו מרובע או משולש לצורת החור המתאימה במשחק שיש בו את כל אופציות החורים הללו. המטרה היא שהילד יגלה לבד את המסלול ואת דרכי האבחון, כדי להגיע לבד לפתרון ולא לתת לו בקלות את כל התשובות וכך הוא יאבד את שלב ההתנסות העצמית.

חדרי המשחקים של כל הילדים הם עמוסים מאד ולכן ההמלצה של שיטת מונטסורי בבית היא להחליף מדי פעם את המיקומים של הצעצועים הנגישים וכך הילד ישחק במשחק מסוים, למחרת ישחק במשחק אחר ולאחר שבוע ייחשף שוב למשחק הראשון וכו'. כך הוא יופתע בכל פעם לראות משחק שלא שיחק בו זמן רב והוא ייהנה ממנו כאילו פגש בו לראשונה.

הדרך המוצלחת ביותר כדי ללמד ילדים, היא באמצעות משחקים. לכל משחק יש ערך לימודי לכן הגישה המונטסורית דוגלת בשיטה שבה בוררים את המשחק על פי הערך המוסך שהוא מעניק לילד כמו לדוגמה חושי, שמיעתי, תפיסתי וכו'.

העדיפות היא לאפשר לילד לשחק עם צעצועים אשר עשויים מחומרים טבעיים ונעימים, בעלי צבע עדין וזאת כדי לא לייצר הסחת דעת מוגברת.

לילדים עד גיל שש מומלץ להעניק צעצועי מונטסורי אשר מבוססים על המציאות, כיוון שהמוח שלהם עדיין לא מסוגל לבצע את האבחנה בין מציאות לדמיון.

הנגשת הבית

חינוך מונטסורי נותן דגש לאפשר לילד להיות פעיל כחלק מההתנהלות הביתית ולכן מומלץ להתקין מדפים נמוכים וכך הוא ירגיש אחראי על פינה זו, יוריד ממנה משחקים או ספרים ולאחר מכן הוא יקבל החלטה עצמאית ומוטיבציה ויחזירם למקומם.

זכות הבחירה

על פי שיטת מונטסורי בבית זכות הבחירה היא חלק מהותי בעצמאותו של הילד. לכן חשוב לאפשר לו לבצע במהלך היום יום בחירות שונות כמו בחירת הבגדים, גם אם הם לא מתאימים, בחירת המזון הבריא שיאכל, בחירת לוח הזמנים, כמו מתי הולכים לפארק וכל זאת בהתאם לגבולות ולאופן ההתנהלות שנקבע מראש.

חינוך לעצמאות

כל פעולה שהילד מצליח לבצע בעצמו באמצעות צעצועים או אביזרים שונים גורמת לו לסיפוק אדיר וחשוב מאד שיגיע לתחושת הניצחון הזו. לכן יש לאפשר לו בסביבה המונטסורית לבצע דברים בעצמו, גם אם ייכשל, הוא ילמד את הדרך הנכונה לביצוע הדברים. כמו לדוגמה למזוג לעצמו לבד מים קרים בלבד ממתקן המים, הורדת הבגדים ולבישה של בגדים נקיים, נעילת הנעליים, או שטיפה עצמאית של הידיים כאשר הוא עומד על שרפרף יציב.

המטרה היא שתהליך הלמידה העצמאי של הילד יהפוך בשלב מסוים לעשייה באמצעות הידיים ולביטוי עצמי של המחשבות שלו.

תקשורת עם הילד

שיחה קולחת על אין ספור נושאים שקורים ביום יום, היא הבסיס לתקשורת בריאה בין ההורה לילד. המוח שלהם מתפקד כמו ספוג והם מסוגלים לקלוט אין ספור שבבי מידע, בכל נושא שמעניין אותם.

שיטת מונטסורי בבית דוגלת בכך שהשיחות אמורות להיות ענייניות, מכובדות ומכבדות ולא שיחות בסגנון הפקודה של עשה ואל תעשה. כאשר משוחחים בנימוס ומקשיבים לילד הוא מרגיש את האווירה הנינוחה ואת שיתוף הפעולה. הדברים הללו מעניקים לו ביטחון עצמי רב שגובר עם הזמן והוא נרתם לשתף פעולה.

כאשר השיחה מתנהלת בגובה העיניים היא מעניקה תחושה נפלאה לילד, כיוון שהוא מקבל הסבר מעמיק ותשובה מקיפה לכל שאלה שלו.

החינוך המונטסורי לא מאפשר בחירה ללא בקרה של אדם מבוגר.(כלומר "תעשה מה שבא לך" )

על פי הגישה החינוכית בעת למידה של נושא מסוים בגן הילדים, הילד פועל על פי ראות עיניו ובוחר משחק או צעצוע, מתוך ההיצע הקיים אשר קשור לנושא הלמידה.

מריה מונסטורי טענה כי שורש העריצות נעוץ במבוגרים שמאלצים ילדים לציית להם.

כאשר ילד נמצא בסביבה שכופה עליו לציית לכל בקשה, דבר זה פוגע ביכולת שלו לגלות את עצמו, לפתח מחשבה עצמית משלו ולהאמין בחשיבה העצמית שלו שהיא בעלת ערך ולא סתמית.

איך מתקשרים את זה ?

  • כאשר מדברים אל הילד בלשון פקודה "שב" זהו מהלך שגוי. יש לומר לו "כשאנחנו אוכלים אנו יושבים". שיח בונה מסוג זה מונע מאבקי כוח והוא מעניק לילד תחושה של שליטה.
  • חשוב לתת לילד הכרה בעשייה, לחזק את הפעולות שהוא ביצע על ידי אמירה מורחבת של הכרה בעשייה הספציפית שלו ולא לומר רק "עבדת יפה" אלא "עבדת המון ועשית מאמץ אדיר" כאן יש התייחסות גם לדרך שהובילה אותו לתוצאה הטובה.
  • " אני רואה שצחצחת שיניים באופן יסודי והן נקיות מאוד" זוהי הכרה בפעול ומתן חיזוק לילד שעובד באופן הנכון.

חוויה מלמדת

על פי שיטת מונטסורי בבית מבצעים חוויה מלמדת, לאורך כל העת מלמדים אותו את כישורי החיים ולא מעמידים אותו על טעויותיו. הדרך הנכונה היא להדגים בפני הילד איך ההורה מבצע פעולה מסוימת שהילד ביצע באופן שגוי, בלי לומר לו זאת. כאשר הילד יראה את דרך הפעולה של ההורה פעם או פעמיים, הוא יבין שזוהי צורת ההתנהלות הנכונה והוא יחקה זאת ויתנהל באופן זהה.

הגישה החינוכית של מונטסורי היא ללמד את הילדים לאורך כל הדרך את צורת ההתנהלות בסיטואציות מסוימות בדרך של נימוסים והליכות התואמת את המקום הספציפי.

  • לדוגמה בעת ההליכה המשותפת לקניות במכולת, מסבירים לו שנהוג לברך את המוכר באמירת שלום בעת הכניסה לחנות, כדי שגם הוא יפעל על פי ההנהגות הנורמטיבית.
  • אם בעת צחצוח השיניים הוא שוכח לסגור את הברז בזמן הצחצוח עצמו, דבר שגורם לבזבוז של מים, עדיף לא לומר לו זאת, כדי שלא יחוש שנכשל במשימה או שיחוש אשמה על בזבוז המים.

במקום זאת, בפעם הבאה שאחד ההורים מצחצח את שיניו והילד צופה בו, הוא ידבר לעצמו וישנן את מהלך הדרך, קודם אני מרטיב את המברשת, עכשיו אסגור את הברז כדי לא לבזבז מים ואצחצח את השיניים, כשאסיים אפתח שוב את הברז כדי לשטוף את הפה ואת המברשת.

בדרך זו לאחר פעם או פעמיים, הילד יבין את שיטת הצחצוח וקיימת סבירות גבוהה שהוא יבצע זאת בדרך זהה.

שותפים במטלות הבית

ילדים רבים נהנים להיות חלק ממערכת ההתנהלות בבית. לכן הם נהנים מאד כאשר מטילים עליהם מטלות מסוימות כמו להביא בצלים ובטטה מהסלסלה של הירקות, או שהם מכינים עם אחד ההורים עוגה, פיצה, עוגיות או כל מאכל אחר שמכינים במטבח, תוך שימוש בכמה אביזרים שמתאימים לגילו כמו מערוך, כף לערבוב ועוד

לסיכום, הצגנו בפניכם את שיטת מונטסורי בבית – עקרונות השיטה שמים את הילד במרכז כיישות בפני עצמה. נסו ליישם לאורך זמן את הטיפים הלכה למעשה ואנו בטוחים שתראו שינויים שמתחוללים בתקשורת בינכם לבין ילדכם.

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

עדנה שגיא, רכזת הקורסים 054-3937335

מיכל גבאי

מיכל גבאי

מקימת ה'מכללה לחינוך מונטסורי’ ומנהלת ובעלת גן הילדים המונטסורי “שבילי ילדות” בהרצליה, לגילאי 2-6.
מלווה פדגוגית גנים ובתי ספר מונטסוריים. בעלת תואר ראשון במדעי החיים – מאוניברסיטת ת”א. ממובילות ביה”ס “דרך הילד”, הפועל בשיטת מונטסורי בכפר הירוק. מרצה ומלמדת הורים לשילוב מונטסורי בסביבת הבית.
אימא ליהונתן, זוהר ונוגה.

המכללה לחינוך מונטסורי – במספרים

המכללה לחינוך מונטסורי
0
בוגרי קורסים מונטסוריים
0
קורסים מונטסורים
0
גנים מונטסוריים

שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn

הולכים על זה? קדימה >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

רוצים לדבר איתנו טלפונית?

דילוג לתוכן