המשולש המונטסורי

מאת: מיכל גבאי, מייסדת המכללה לחינוך מונסטורי

מרבית גישות החינוך המוכרות לנו היום, מבוססות על ההנחה שהמבוגר (מורה, הורה) הוא המכיל את כל הידע, והתפקיד של אותו מורה הוא להעביר את הידע אל הילד. כלומר, הידע עובר בקו ישר וחד כיווני (צורת חץ).
להבדיל מיתר גישות החינוך, הגישה המונטסורית אינה מאמינה שהחינוך נרכש באמצעות הקשבה למלים, אלא מדובר בתהליך טבעי שמבוצע על ידי הילד, בעזרת התנסות בסביבה וחיקוי.

כלומר, בשיטה המונטסורית הידע לא עובר בצורת חץ, אלא בצורת משולש שמחבר בין הילד, לסביבה ולמבוגר. 
הסביבה המונטסורית שונה באופן מהותי מכל סביבה חינוכית אחרת. 
בעוד שהגישה הרווחת במרבית שיטות החינוך היא החינוך הפרונטלי, הגישה המונטסורית מתייחסת אל הסביבה כאל גורם מחנך משמעותי, בעל השפעה מכרעת על החינוך של הילד, ועל כן ניתן לכנות את גישת החינוך המונטסורי כ"חינוך סביבתי".

שיטת מונטסורי - המשולש המונטסורי

בחינוך המונטסורי הסביבה היא בעצם "המדריך הנוסף".
מריה מונטסורי אמרה כי: "החינוך הוא תהליך שהילד רוכש, בעזרת התנסויות בסביבה ואינו נרכש על ידי הקשבה למילים", כלומר מדובר בתהליך טבעי שמבוצע על ידי הילד, בעזרת התנסות בסביבה וחיקוי.

הילד במשולש המונטסורי
במשולש המונטסורי הילד מובל מתוך דחף פנימי, ולומד בצורה עצמאית באמצעות חקירת הגירויים שסביבו. הילד גם מחקה את המבוגרים סביבו. הוא לא צריך שהם יאמרו לו מה לעשות. הטבע שלו זה לחקות את ההתנהגות.
בעוד שבחינוך המסורתי, המבוגר (מורה או גננת) עומד בקדמת הכיתה ומעביר שיעור אחד או מפגש אחד לכל הכיתה בו זמנית, בחינוך המונטסורי הילד מוביל את הלמידה שלו, בעודו עוקב אחר תכנית הלימודים המונחת על המדפים ונעזר במדריך בעת הצורך.

מהם התפקידים של המדריך המונטסורי?

  • אחראי לארגן ולטפח סביבה התואמת את תוכנית הלימוד המונטסורית, בהתאמה להרכב הילדים בכיתתו, על מנת להבטיח שהילדים יוכלו לעבוד בצורה עצמאית.
  • מדגים כיצד יש לבצע את התרגילים המונטסורים.
  • אחראי לבצע תצפיות על הילד, על מנת להבין את הצרכים שלו ולהעריך את ההתקדמות שלו.
  • מנהל רישום יומיומי של מעקב התקדמות ובנייה של תכנית לימוד אישית לכל ילד/ה על פי הקצב שלהם. 

לסיכום
מריה מונטסורי האמינה שאי אפשר לחנך אדם אחר. האדם צריך לעשות זאת בעצמו, או שזה לא יעשה לעולם. 
"No human being can be educated by another person. He/She must do it themself or it will never be done"
לכן מונטסורי האמינה שמטרת החינוך אינה ללמד את הילד באמצעות העברת ידע, אלא באמצעות טיפוח הרצון הטבעי שלו ללמוד.
המדריך מאפשר לילד לחוות את ההתרגשות בלמידה על ידי משחקים ולא בכפייה, ומצד שני עוזר לילד לשכלל את כל הכלים הטבעיים שלו ללמידה, כך שהיכולות שלו יהיו מקסימליות במצבי למידה עתידיים.

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

דפנה כהן, רכזת הקורסים 054-3937335

מיכל גבאי

מיכל גבאי

מייסדת ה’מכללה לחינוך מונטסורי’, המרכז הגדול בישראל להכשרת הורים וצוותים מקצועיים, תחת עקרונות החינוך המונטסורי, ומלווה פדגוגית גנים ובתי ספר מונטסוריים.

מיכל אימא ליהונתן, זוהר ונוגה, בעלת תואר ראשון במדעי החיים – מאוניברסיטת ת”א , ממובילות ביה”ס “דרך הילד”, הפועל בשיטת מונטסורי בכפר הירוק , ניהלה את גן הילדים המונטסורי “שבילי ילדות” בהרצליה, לגילאי 2-6.

הולכים על זה? קדימה >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

רוצים לדבר איתנו טלפונית?

דילוג לתוכן