אביזרי למידה ומשחקים מונטסוריים

מאת: מיכל גבאי, מייסדת המכללה לחינוך מונטסורי

עזרי לימוד מונסטרי

החינוך מונטסורי דוגל בפיתוח סקרנותו הטבעית של הילד באמצעות חינוך המבוסס על חווית למידה המשלבת בין פיתוח כישורים שונים הרלוונטיים לכלל תחומי ההתפתחות לפיתוח עצמאותו של הילד. בתוך כך, הערך המנחה של שיטת חינוך זו הוא איזון בין מסגרת לימודית לחופש פעולה כבר מגילאי הינקות.  לשם הגשמת ערכים אלו בדרך להקניית תשתית חינוכית לילד כבר משלבי הינקות, הומצאו עזרי הלימוד המונטסורים. מדובר במשחקים ואביזרים המסייעים בתהליכי למידה שונים החל ממוטוריקה עדינה בחודשי החיים הראשונים ועד פיתוח היכולת האנליטית בגילאי בית הספר היסודי.

מה הם עזרי הלימוד בחינוך המונטסורי

מריה מונטסורי שהייתה פסיכיאטרית ורופאת ילדים, האמינה שהנאה היא חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה. בחזונה היא ראתה סביבה חינוכית שמחזקת את הביטחון של הילד לטעות, לחקור ולתרגל באופן הדרגתי דרך משחק וגירוי החושים. גם אלו שאינם מופעלים בתהליך הקליטה של חומר לימודי חדש.

כחלק מהתפיסה המונטיסורית הקניית המיומנויות החינוכיות נובעות מתפיסת הילד כלומד עצמאי. בתוך כך, טיפוח כלל תחומי התפתחותו של הילד החל משלבי החיים הראשונים באמצעות הסביבה החינוכית, תקנה לו כלים שילוו אותו לאורך כל חייו. על מנת להטמיע את שיטות ההוראה הללו דרך יצירת העניין סביב תכני הלימוד השונים אליהם נחשף הילד, תוכננו עזרי הלמידה המונטסוריים. 

הקווים המנחים לעיצוב  ותכנון אביזרים אלו הם בין היתר מתן חווית למידה עצמאית ומהנה שאיננה כפויה והעצמה של יכולות הלמידה הטבעיות של הילד. כל אלו, נובעים מההבנה כי חינוך אינו רק אבן דרך במסע אל עבר רכישת השכלה אלא חוויה המעצבת את שלל תחומי החיים של כל אדם ואדם.

 אביזרי הלמידה בשיטת מונטסורי הם עזרים ומשחקים שתוכננו באופן המותאם ליכולות המפתחות בילד באמצעותם ניתן לרכוש ידע ומיומנויות למידה. מקורם של עזרים אלו הם בפסיכולוגית האלמנטים, שם החלק קודם לשלם. לפי זה, יש לאמן את הילד תחילה על חלק מן הפעולה בכדי להגיע בעתיד לפעולה השלמה והמורכבת.

האביזרים מבודדים תכונה אחת הנלמדת בכל פעם, כך שמתאפשרת למידה קלה ועם זאת מאתגרת. עזרי הלמידה מעוצבים בצורה אסתטית וידידותית לילדים כאשר רובם עשויים מעץ ובעלי תחושה טבעית ונעימה.

 אביזרי הלמידה בהתאמה לשלבי ההתפתחות השונים

משחקים מונטסוריים הם לא רק כלים לעידוד סקרנותו הטבעית של הילד אלא גם עזרי למידה התומכים בשלבי ההתפתחות השונים החל מגיל הינקות. הילד יכול לחקור את העולם בצורה מדעית, רגשית ואפילו אנליטית. עזרי הלימודים תומכים לתחומי למידה רבים כמו מתמטיקה, לשון, כישורי חיים וגיאוגרפיה והמיומנויות שמסייעים לפתח, עוזרות ללמידה גם בשלבי החיים הבוגרים.

הגישה המונסטורית חילקה את עזרי הלמידה לפי תחומי החיים כאשר לכל שלב התפתחותי יותאמו העזרים או הפעילויות המתאימות.  

חיים שימושיים (Practical life)

עזרים אלו מדמים את עולם המבוגרים בפעילויות היומיום החל ממשימות הבית ועד העבודה. מטרתם לעודד עצמאות ולבנות ביטחון. חלקם מגיעים בתצורה של משחק וחלקם פעילויות הלכה למעשה.

לומדים לאכול באופן עצמאי לפי שיטת מונטסורי

 חינוך החושים (Sensorial)

תפקידם של עזרים אלו לפתח ולזהות את חמשת החושים, הם מחדדים את התפיסה החזותית, הבדלים בין צורות וגדלים, הבדלים בין מרקמים, עוצמות וצלילי קול, טמפרטורה ומשקל.

עזרי לימוד

אביזרי שפה (Language)

עזרים אלו מלווים את תהליך הרכישה השפתית וממשיכים ללוות את הילד גם כאשר הוא רוכש את השפה. באמצעות האבזרים הילד ילמד קריאה, כתיבה, תחביר, הגדלת אוצר המילים והבנת מבנה המשפטים.

עזרי לימוד בשפה

אביזרי מתמטיקה (Mathematics)

מריה מונטסורי טבעה את הביטוי "המוח המתמטי", היא התייחסה לנטייה הטבעית של המוח האנושי לסדר, מחקר והתמצאות. העזרים המתמטיים מפשטים את תהליך הלמידה באמצעים חזותיים ובחפיפה להגיון הטבעי. הילדים יקבלו מיומנות של חיבור, חיסור, כפל ,שברים וכן הלאה.

עזרי לימוד בחשבון

אביזרי לימוד טבע (Botany)

באמצעות אביזרי הטבע הילדים לומדים באופן עקיף את הקשר והתלות בין האדם לסביבה ואת תפקידו של האדם בחיים על פני כדור הארץ כשומר על הסביבה.

רב תרבותיות כחלק מתכני הלימוד המונטסורי

אביזרי לימוד גאוגרפיה (Geography)

אביזרי למידה מקנים לילדים הכרות ולמידה על העולם. לומדים מפות ומכירים את גלובוס, לומדים על צמחים,יערות, ימים ונהרות. בחלק זה הילדים לומדים על גם צורות התיישבות ותרבויות שונות. ההבדלים בין התרבויות וקבלת האחר. 

עזרי לימוד בגאורפיה

עזרי למידה מונסטרים לפי קבוצות גיל

לגילאי  0-3: בשלב הינקות, מתמקדים עזרי הלמידה בפיתוח היכולות המוטורית וקליטת גירויים שונים בעצמאות חושיו המתפתחים של התינוק. האביזרים המיועדים לגילאים אלו מעוצבים לרוב בצורת משחק ועשויים עץ. צורתם מאפשרת לתינוק למידה כבר מחודשי החיים הראשוניים עם גיבוש היכולות המוטוריות הבסיסיות ביותר. דוגמאות לעזרים כאלו הם: כלי נגינה קטנים מעץ, בקבוקים המשמיעים צליל או מפיקים ריח וצעצוע עץ המלמד לספור.

לגילאי 3-6: גילאים אלו מהווים את שלב המעבר שבין ינקות למעבר ללימודי ליבה והעזרים הלימודיים בהם ייעשה שימוש יהיו לרוב בתחומי השפה והחיים השימושיים. בשלב זה, אביזרים יכללו גם פעולות יומיומיות דוגמת טאטוא הרצפה או עזרים כמו סימני פיסוק מחוספסים ואביזרים בצורת אותיות המסייעים בלימוד בא' ב'.

לגילאי 6 ומעלה: עזרים בשלב זה מתמקדים בתחומי ליבה דוגמת מתמטיקה וגיאוגרפיה ומתרגמים אותם לכלים חושיים. המטרה היא פיתוח יכולות הריכוז לצד חיזוק החשיבה הלוגית ותפיסת העולם הפיזי. האביזרים בהם ייעשה שימוש ישלבו בתוכם אלמנטים חושיים יחד עם כלים מתחומי הלימוד ביניהם: מפות מחוספסות, התאמה בין צורות גיאומטריות שונות ועוד.

האיזון בין משחק והנאה ללמידה הוא חלק בלתי נפרד מהסביבה המונטיסורית. השילוב ביניהם מתבצע כחלק מתרגילים הניתנים במהלך בשיעור דבר המפחית את הרתיעה מלימודים ומפתח את הביטחון העצמי של הילדים לגשת לחומר חדש.

דוגמאות נוספות למשחקי לימוד מונטסוריים 

שטיחון מונטסורי

שטיחון מונטסורי, עליו הילדים עובדים ומשחקים, מאשר להם מרחב תנועה אישי מצד אחד, המכבד אותם ואת הטריטוריה שלהם, ומסגרת מוגדרת מצד שני. השטיח יכול להיות כל שטיח – ובלבד שהוא חלק, בעל צבע אחיד שלא יגרום להם לאבד את הריכוז ובגודל סטנדרטי של 100 ס"מ על 100 ס"מ, למשל. עם סיום הפעילות, הילד יודע שהוא צריך לאסוף את המשחקים שכבר מרוכזים על השטיח ולומד לקחת אחריות על מה ששייך לו.

שטיחון מונטסורי

גלילים קולניים

בבקבוקים קטנים ואטומים או בגלילי מתכת ניתן להכניס מגוון סוגים של חומרים: בקבוק אחד יכיל אבנים קטנות, בקבוק שני יכיל מטבעות, בקבוק שלישי יכיל חומר אחר קל כמו חתיכות נייר וכדומה. המשימה של הילד תהיה לסדר את הגלילים מהרעש החזק לרעש החלש, מה שיסייע לו להשתמש בחוש השמיעה בצורה מיטבית וללמוד נפח של שמיעה.

גלילים מונטסוריים

מגדל קוביות

מגדל הקוביות הוא מגדל העשוי קוביות בצבע אחיד, כשכל קוביה קטנה יותר מזו שתחתיה. בדומה למשימת הגלגלים, כאן יהא על הילד לסדר את המגדל מהקוביה הגדולה בבסיס ועד לקוביה הקטנה בפסגה. במשחק הזה הילד מפתח ראייה מרחבית ונפח של עצמים.

מגדל קוביות מונטסורי

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

דפנה כהן, רכזת הקורסים 054-3937335

מיכל גבאי

מיכל גבאי

מקימת ה’מכללה לחינוך מונטסורי’ ומנהלת ובעלת גן הילדים המונטסורי “שבילי ילדות” בהרצליה, לגילאי 2-6.
מלווה פדגוגית גנים ובתי ספר מונטסוריים. בעלת תואר ראשון במדעי החיים – מאוניברסיטת ת”א. ממובילות ביה”ס “דרך הילד”, הפועל בשיטת מונטסורי בכפר הירוק. מרצה ומלמדת הורים לשילוב מונטסורי בסביבת הבית.
אימא ליהונתן, זוהר ונוגה.

האקדמיה לחינוך מונטסורי – במספרים

האקדמיה לחינוך מונטסורי
0
בוגרי קורסים מונטסוריים
0
קורסים מונטסורים
0
גנים מונטסוריים

ילד שאוהב את עצמו יאהב את סביבתו החיצונית ויגדל להיות מבוגר שמעצב את סביבתו לדיאלוג אמיתי וכנה – בדיוק כמו בחזונה של מריה מונטסורי לפני יותר ממאה שנה.

שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn

הולכים על זה? קדימה >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

רוצים לדבר איתנו טלפונית?

דילוג לתוכן