תקופת רגישות לעידון החושים (גילאי 2-6)
יצא לכם להבחין פתאום בילד, כשהוא באמצע טעימה קולינרית של כפכף האצבע, שבטעות נותר מיותם בסלון? או בילדה שלכם כשהיא במסע מישוש מרתק, של פח האשפה כשהוא סגור, או חלילה…פתוח?
ובכן, תגידו שלום לתקופה בה ההתרשמות של הילד מהסביבה, מתבצעת באמצעות כל החושים! זהו חלון הזדמנויות מיוחד מאוד, שבו מריה מונטסורי זיהתה הזדמנות יקרה מפז. היא פיתחה תחום לימוד חוויתי שלם שנקרא:״חושים״ אשר בעבודה עם עזרי לימוד ייחודיים, הילד יכול לחקור את העולם בצורה מדעית ולהעמיק את החוויה החושית.
ישנן תקופות רגישות נוספות כגון: תקופת רגישות לחפצים קטנים (גילאי 1-4), רגישות למוזיקה (גילאי 2-6), נימוסין והליכות (גילאי 2-6), כתיבה (גילאי 3-4), קריאה (גילאי 3-5), תחושה מרחבית (גילאי 4-6) וחשבון (גילאי 4-6).
החוויה שבבסיס תקופות הרגישות, היא עצם הלימוד של מיומנות מסוימת, אותה הילד מבקש לרכוש. כך למשל צליחת דילוג מעל מכשול (רגישות לתנועה) או מענה בשפה החדשה שזה עתה נלמדת (רגישות לשפה) יעניקו לילד את תחושת סיפוק הצורך הפנימי שלו ומיצוי הפוטנציאל באותה תקופה. התפקיד שלנו המבוגרים הוא לזהות את תקופת הרגישות בה הילד שלנו נמצא, ולהעשיר את הסביבה שלו בגירויים המתאימים לתקופת הרגישות.
נקנח בציטוט מופלא של מריה מונטסורי אחד מיני רבים ונהדרים, אשר ממחיש בפשטות הראויה, את מה שהילד זקוק לו בשלבים השונים בחייו וזה בעיקר לאפשר לו את הסביבה ו…לתת לו להיות :