מישור ההתפתחות הראשון – תקופת הינקות – גילאי לידה עד 6
מבנה המוח של ילדים בינקות נקרא "המוח הסופג" (Absorbent Mind). הילד לומד דרך "ספיגה" מהסביבה, מבלי שהוא מפעיל כח מודע ללמידה, ואינו מתרכז בה.
המערכת הסנסורית של הילדים בגיל זה מאד מפותחת, והילד חוקר את הסביבה דרך החושים, ללא מאמץ וללא כל סינון, באמצעות אינטראקציות שונות עם הסביבה, דרכן הוא סופג ידע וכישורים שהוא מפתח. מנגד החשיבה המופשטת שלו מוגבלת עדיין.
זהו שלב מאוד חושי ומוחשי, בו חלים המון שינויים פיזיים בגוף הילד (מתחיל לזחול, ללכת, לרוץ…). שלבים המאופיינים בשינויים פיזיים רבים, הם שלבים בהם הילד רוצה לאכול הרבה, זקוק להרבה שינה ונוטה לחלות יחסית הרבה (מחלות הילדות).
בגיל הזה הילד לומד לשלוט בגוף שלו וזקוק להרבה תנועה חופשית.
בגילאי שנתיים, מתחילה להתפתח המודעות לראשונה, הילד מתחיל ללמוד שהוא ישות נפרדת מההורה ואז מתחיל להופיע כוח הרצון הפנימי שלו. היות וחשוב לו להיות נפרד מההורה, הוא מתחיל להתנגד לכל מה שההורה מציע (אנחנו מכירים את זה כ"גיל שנתיים הנורא – Terrible Two ״).
בגילאי 6-3 , המוח הסופג עובר למצב הכרתי. כלומר, אחרי שספג כל כך הרבה, עכשיו הוא מתחיל לעשות סדר בכל רשמיו מהעולם. בנוסף, יחסי הגומלין בין הילד לסביבתו, מלמדים אותו גם על מה מקובל ומה לא וכאן בעצם מתחילה ההבנה הראשונית, של מוסר וטוהר מידות.
מאפיין נוסף בתקופה זו הוא מאפיין החזרתיות, הילד אוהב לעשות כל דבר שוב ושוב (למשל להכניס לקופסא ולהוציא שוב ושוב ושוב… ) העצמאות הפיזית מתפתחת, הילד רוצה לעשות דברים בעצמו. "אני יכול לעשות זאת בעצמי"